Ik ben Roos Mank, 21 jaar en psychologie studente in Leiden. Na drie jaar heb ik nu net de bachelor van psychologie afgerond. Op naar de volgende stap…… maar wat? Met deze vraag heb ik vorig jaar een lange tijd rondgelopen. Wil ik meteen door met mijn master? Wil ik reizen en terugkomen met de cliché ‘ik heb mezelf écht leren kennen’? Nog een bestuursjaar doen, maar dan een die fulltime is? Of wil ik toch meer werkervaring opdoen voordat ik mijn master start? Met het laatste idee in mijn hoofd ben ik allerlei bedrijven gaan contacten.

Tijdens mijn studie ben ik er achter gekomen dat ik drie richtingen heel erg interessant vind: schoolpsychologie, positieve psychologie en sociale & organisatiepsychologie. De bedrijven die ik contacteerde met de vraag of ik er stage kon lopen, hadden dan ook betrekking op een of meerdere van deze drie richtingen. Op deze manier kwam ik contact met Dineke Ploeger van Kindercoach praktijk: de Twee Uilen. Dineke coacht kinderen tussen de 5 en 15 jaar die een steuntje in de rug nodig hebben. De coachsessies gaan over allerlei hulpvragen: hoe om te gaan met hoogbegaafdheid; is mijn kind depressief; waardoor is mijn kind angstig? Ze moest mij helaas vertellen dat ik bij haar niet stage kon lopen, omdat ze eenmanszaak is en het hierdoor niet haalbaar voor haar was.

Dineke ging in het gesprek wel uitgebreid vertellen hoe ze te werk gaat. In haar verhaal beschreef ze onder anderen het door haar veelgebruikte ‘TOL-model’. Dit model staat voor Totale Ontwikkelings Loop. Het model is ontwikkeld door Edith Steijns van Treen je Breen. Het onderscheidt drie zones waarin je je kunt bevinden:

De comfortzone: In deze zone is je TOL in balans. Je beheerst een bepaalde soort kennis of vaardigheid zo sterk dat je er niet meer over na hoeft te denken. Het gebeurt automatisch. Het voelt veilig, maar er is nauwelijks tot geen sprake van groei of ontwikkeling.

De ontwikkelzone: In deze zone komt de TOL in beweging. Je bent door motivatie uit de comfortzone gekomen, omdat je de mogelijkheid ziet om nieuwe kennis en vaardigheden op te doen. Het voelt spannender dan de comfortzone en geeft energie.

De paniekzone: In deze zone slingert de TOL of valt zelfs om. Er wordt in deze zone iets gevraagd waar je nog niet aan toe bent, waardoor je gefrustreerd kan raken. In deze zone kan groei en ontwikkeling plaatsvinden, maar ook paniek en stagnatie.

De tol wordt beïnvloed door positieve stimuli (hulpbronnen) en negatieve invloeden (stressbronnen) uit je omgeving. Wanneer je emotioneel in balans bent, zit je in het grensgebied tussen comfort- en ontwikkelzone en zul je zelfvertrouwen ervaren. In de comfortzone blijven lijkt vertrouwd en veilig aangezien de paniekzone vermijdt. Eigenlijk wil je op deze manier de hindernissen van de paniekzone vermijden met als consequentie dat je grotendeels stil blijft staan in potentiële ontwikkeling.

Aan deze verschillende zones heb ik vanaf dit gesprek nog vaak gedacht. Ik kreeg positieve reacties van stageplekken, vrijwilligersplekken en trainingen aangeboden. Er kwamen zo veel kansen op mij af, ik wilde ze aanpakken! Ik ging een NLP training volgen bij Plata Foundation, ging verder met mijn bestuurswerk bij Wij Helpen Daar (wat vanaf volgend jaar SAVIE gaat heten), wilde mijn bijles- overblijf en begeleidingskinderen zeker niet teleur stellen, vrienden en familie zien, zeker drie keer per week sporten en ojawilde ook nog mijn bachelor studie afronden.

Ik realiseerde me op dit soort drukke momenten dat ik op de grens van ontwikkelzone en paniekzone bevond. De tol moest terug naar de comfortzone. Ik ging weer wat rustiger aan doen, wat vaker terug naar Leiderdorp (naar mama) en pakte Yoga op bij het Universitaire Sport Centrum. Ik realiseerde me dat veel meer energie kreeg van de dingen die ik deed, als ik wat minder activiteiten ondernam.

Nu is het vakantie, en is het tijd om op te laden. Ik heb stages gevonden en ga hier volgend jaar enthousiast aan beginnen. Wat uiteindelijk altijd zal blijven is de volgende uitdaging: hoe behoud ik de balans tussen de uitdaging aangaan en trouw blijven aan mezelf?